Thursday, June 23, 2011

Rompak $1 Demi Kesihatan

Hm,dimulakan dengan.... SELAMAT PAGI dan SALAM SEJAHTERA SEMUA!!!! (cuba kamu bayangkan c Aki yang afro ni,bediri atas kerusi awal pagi,cakap sama kamurang macam ni.. )  Ya!! Apa khabar semua?? Sihat?? Sudah SARAPAN?? Kalau belum,baik pegi dulu,sebab KESIHATAN ITU PENTING!!

Hm,kenapa tiba2 c Aki cakap pasal KESIHATAN pula pagi ni?? sebab c Aki terbaca satu BERITA semalam.. hm,kalau nak baca dulu,baca je la.. Kalau tak mau baca,teruskan baca entri c Aki ini,sebab c Aki dah translate.. (sambil buat gaya berlagak,idung kembang2..)



Ok,seorang lelaki berumur 59 tahun yang bernama James Richard Verone,melakukan rompakan bernilai 1 dollar,demi kesihatan diri beliau.. PERCAYA ATAU TIDAK??.... Ok.....



Ceritanya bermula bilamana c Verone ni dibuang kerja selepas 17 tahun bekerja sebagai deliveryman Coca Cola kerana masalah ekonomi yang melanda masa tu.. Dia kerja di sini sana selepas itu,tapi tidak pernah lama..

Kerana sering bertukar2 kerja dengan kadar usianya yang sering meningkat,MASALAH KESIHATAN beliau pun semakin banyak.. Banyak usaha yang dia lakukan untuk memastikan dia terus sihat,namun,semuanya punah,BANTUAN sangat sukar didapati.. (kesian c gaman ni)..

Maka,pada 9 Jun,beliau pun,bangun macam biasa,bersedia,hantar surat pegi MEDIA,dan kemudiannya,ambil teksi dan berhenti di RBC Bank.. Dia masuk,dan membuat tuntutan rompakan sebanyan 1 DOLLAR!!

"Saya tidak mempunyai sedikit pun ketakutan" "Saya akan merompak bank ini,dan akan terus duduk di sini sampai POLIS datang"antara ayat2 yang diucapkan Verone kepada pegawai Bank itu.. yang mana kemudiannya,pegawai bank itu dihantar ke hospital untuk melakukan pemeriksaan kesihatan kerana TERLALU TAKUT dengan kejadian itu.. (padahal,Verone langsung tidak bawa apa2 senjata.. Hahaha)

"Di SINI,Saya ada tempat Untuk Tinggal,Makan dan juga DOKTOR yang menjaga kesihatan saya" kata Verone ketika ditemubual di penjara..


dan salah satu ayat yang paling menggugat jiwa c Aki adalah....
"ANDA TIDAK MEMPUNYAI APAPUN,SEKIRANYA ANDA TIDAK ADA KESIHATAN YANG BAGUS"



Ok,cerita c Verone ni sebenarnya menerangkan tentang sistem kesihatan untuk orang yang tidak mampu di Amerika Syarikat.. Maksudnya,belum ada sistem untuk mereka yang tidak berkemampuan seperti Verone menikmati kesihatan lebih baik...



Tapi,apa yang ingin c Aki tekankan di SINI.. adalah ayat c Verone yang sangat PENTING tu..  "ANDA TIDAK MEMPUNYAI APAPUN,SEKIRANYA ANDA TIDAK ADA KESIHATAN YANG BAGUS"..

Bagaimana dengan ANDA?? adakah KESIHATAN anda,adalah keutamaan ANDA?? adakah anda sanggup melakukan apa saja demi menjaga KESIHATAN anda?? Bagi terus mengekalkan,apa yang kita pinjam daripada PENCIPTA kita,iaitu tubuh kita,TERUS SIHAT?? Fikir2kan la.. ^_^.v..



Aki : Terus rasa mo berhenti Merokok lepas baca ni CERITA.. ^_^.v..

by ©eXYanne Collection

Related Post



7 hacking script:

kay masingan said...

adeh..macam2 sekarang ini....mungkin keadaan penjara di sana sangat memuaskan maka ada juga yang sanggup merompak sejumlah nilai yang kecil semata-mata untuk keselesaan yang terkurung...
bah sudah pilihannya begitu..apa boleh buat lah..:)

Unknown said...

aku suka ni entri.. hihi.. sukur tah lai.. kalau suda ada kesedaran mo berenti menyigup.. lalalalala.... :p

.dida mumin♥ said...

Tp ko tau ki aki..dia mengaku dia merompak sbb medical issue, then kna hukum 12 bulan ja klu nda silap...after 12months he must have to think another way utk masuk jail balik....btw,thanks to this old man sbb bg ko inspirasi mo stop smoking..hehehe

Aki said...

Kay,tu la.. hm,dia cakap,nda juga selesa,tapi sekurang2,lebih baik daripada keadaan di luar dia bilang.. dia ada tempat tidur,ada makan,dan ada doktor.. ^_^.v..


Yan : Tapi di sini,jenayah yang dia buat,tida menyusahkan orang lain.. hehehe.. berabis dia minta maaf sama orang2 yang terlibat ni.. tu kucing mimang kiut.. ^_^.v..

Nowriz : awu,bana tu.. ari tu lagi kan beranti,nda pandai beranti.. hhahaha.. liat dulu la..

Dida : ya,mula2 dia kena hukum penjara 2 minggu,tapi dia cakap,saya akan buat lagi nanti yang teruk.. bagus hukum saya berat sikit,dia bilang.. ^_^.v.. sa suka c Verone ni.. ^_^.v..

beaty said...

apa pun kesihatan ja bh yang paling penting kan..tp kalau teda duit susah juga mau kesihatan yang sihat

Aki said...

tu lah beaty.. skrg,semua pun pakai duit.. hahaha.. makanya,mo ambil insuran untuk health cover la ni sedia.. ^_^.v..

Xx said...

jadi macam mana ni ? p merompak kita ? hehehehe

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..