Sunday, July 3, 2011

Mari Berfikiran Positif

Ok,semalam ada kawan c Aki yang mengadu dia tak dapat mengelakkan diri daripada berfikiran NEGATIF!!


Ok,jadi,macam mana untuk berfikiran Positif?? Hm,sebenarnya,untuk berfikiran Positif,kita haruslah berlatih,untuk MENIPU diri sendiri terlebih dahulu..

Dan,sebenarnya,berfikir lebih positif,membantu kita mengawal emosi dengan lebih baik!! (haha.. macam mana kunun tu Aki??)

Ok,mari kita tengok c Aki dulu dan sekarang!! Hehehe....




Situasi : Semasa menaiki Bas,seorang lelaki melanggar c Aki,dan perlanggaran itu agak kasar kerana c Aki beranjak sedikit dari kedudukan asal.. Dan bila c Aki tengok tu orang,dia dengan selamba bertanya "Apa Masalah Kau??"

Dulu  :  c Aki akan tarik tu orang,turun dari Bas,dan pukul tu orang.. Pastu begaduh,tida kira la berapa besar atau kecil tu orang..

Sekarang : c Aki akan senyum dan mengucapkan "Maafkan Saya"



Situasi 2 : Bila ada orang cakap "Oi Aki,muka ko macam hantu oh"

Dulu : Oi,ko tau ka muka bapa ko lagi macam hantu,sama datuk ko sekali.. Sudahlah muka macam hantu,perangai pun sama.. Itulah yang ko waris tu kan?? Jadi bibit Hantu!! Patutla perangai macam hantu!!

Sekarang : Terima Kasih.. Hantu pun Kiut juga ba.. ^_^.v..


Situasi 3 : Bapa c Aki marah c Aki sebab adik c Aki yang keluar pigi main,tercedera,sampai 3 jahitan di kepala.

Dulu : Ko ingat saya ni bapa diorang ka mo jaga diorang sepanjang masa!! Ko yang bapa,ko la ba yang tengok.. Saya pun ada hidup sendiri ba..

Sekarang : Sori Bos,tadi sa cuai ba tidak jaga diorang.. Nanti saya jaga diorang di Hospital.. Sori ah??



Situasi 4 : Bila kerajaan haramkan akses internet kepada laman website untuk Download secara Percuma

Dulu : Apa macam ba diorang ni,mo block ini lah,itu la.. Apa hak diorang?? Saya boikot nanti baru tau..

Sekarang : Relax ba,ada lagi website lain.. Hehe..


Ok.. beberapa contoh,yang mungkin agak biasa kita alami.. Hm,kenapa pentingnya berfikiran positif ni?? Sebab,selain daripada menjaga hati orang lain,imej kita juga nampak suci dan bergaya (oh,ini karutan semata2.. hahaha)

Jadi,maksud c Aki sebenarnya,kita harus berfikiran lebih positif jika kita mau menerima perkara yang sentiasa positif.. Percayalah,semakin kita berfikiran positif,semakin POSITIF la kejadian2 dalam hidup kita.. ^_^.v.. Trust me



Aki : Hm,terkenang zaman dulu2,selalu cari pasal.. Hahaha..


by ©eXYanne Collection

Related Post



16 hacking script:

Fyqa said...

mulianya AKI skrang kan.
beza amat dlu dgn skrng.
bgusla.. gime paiisss.
sebab kite sme la.









heekkkk >,<

Aki said...

Fyqa : high 5!! ^_^.v.. Hehe.. takde ar mulia sangat.. in certain part,c Aki still masi macam dulu.. but sedang berubah ar.. ^_^.v..

Amiirah-Cassan said...

my worst habit , negative thinking always ! humphh , good tips aki :( hohoho

kay masingan said...

hahaha...tips ko ni ka aki..bikin positif thinking o..

Aki said...

Miira : Relax ba.. pelan2 berubah..

Aki said...

Kay : Hm,gitu la tu kay.. tapi motau susah ni mula2.. Hahaha..

Michelle Sung said...

ok baiklah. tima kasih doktor Aki hihihi...i admit it, sometimes i'm negative and sometimes postif bah jugak kikiki

anyway, sentiki la! hehe

Aki said...

doktor la pula Mic.. Hahaha.. bah,sentiki.. ^_^.v..

Amiirah-Cassan said...

haha baiklah , sangat membantu bah entry c aki ni , cakap tq sama dia ah , heehe

Yvonne Iman Felicianus said...

saya mau teray jadi mcm AKI.manatau buli dipraktikan..

Aki said...

Miira : Sila2.. Hehehe..

Aki said...

Evon : Sila juga Evon.. :-p

Yen said...

case 1 : biar kalah betatak, jangan kalah geratak..

case 2: ehh..bulih tahan kiut jg antu tu ah..

case 3: kotoh..

case 4: alala..stakat 10 web site syakkk pun..

nowriz said...

teringat formula maths ting 2.. positip tolak negatip = positip.. jadi.. kita misti positif dulu pastu tolak negatif.. baru jadi positip..(aiih.. apa ba sy taep ni.. :P)

Aki said...

Yen : ko jugalah negatif.. Hahaha..

Aki said...

Kak Nor : uiseh,pakar math ba pula dia ni.. :-p

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..