Tuesday, August 16, 2011

Lovey-Dovey Tuesday : Pilihan

Lihat peserta segmen Saya Seorang Superman/Superwoman di SINI

Anda seorang perempuan atau lelaki??

Pilihan.. Setiap kisah cinta ada pilihan kan?? Jadi,tidak kira anda lelaki atau perempuan,anda harus memilih.. Betul?? Ok,di sini ada satu fakta menarik tentang pilihan,iaitu : 

Dalam satu perhubungan,
Lelaki hanya ada satu pilihan
Manakala perempuan ada dua pilihan

Nora : Aki,terus terang,saya mempunyai seorang boyfriend,Kambing (nama sebenar.. Haha) yang berumur 35.. Dan dalam masa yang sama,saya juga mempunyai seorang skandal,Kuda (nama sebenar.. Haha) yang berumur 25 tahun dan sudah beristeri. Saya menyedari kesilapan saya itu,lalu,saya break dengan skandal saya itu. Namun begitu, Kuda tidak pernah menjauhi saya,malah lebih berusaha untuk memenangi hati saya semula..


Aki : Aik,kan dia sudah ada anak bini,kenapa masih terkejar-kejar dengan kau?? Kau bukan cantik sangat pun (ayat terus terang)

Nora : Hm,itu lah yang membuatkan saya pening kepala. Saya pernah menasihati dia,tapi dia tetap berdegil.

Aki : Mungkin dia perlukan seks dari kau??

Nora : Sori Aki,tidak pernah terlintas di kepala saya untuk mengadakan hubungan seks luar nikah.

Aki : Ok,maafkan saya,tapi,selepas break, sudah berapa lama dia masih berusaha untuk Nora??

Nora : 3 tahun..
keadaan Nora,bukan gambar sebenar



Hm,kes Nora (bukan nama sebenar) ni agak jarang kedengaran,tapi,memang ya,wujud.. Kuda,skandal kepada Nora,masih berusaha untuk Nora,sekalipun sudah 3 tahun break dan yang paling teruk lagi,Kuda sudah mempunyai seorang Isteri dan Anak.

Menilai kepada umur Kuda,si Aki membuat kesimpulan yang umur Kuda adalah lebih kurang sebaya dengan si Aki. Jadi,cara pemikiran dia pun mungkin agak sama dengan si Aki..

Ok,FAKTA menarik tentang seorang lelaki :
Jika lelaki hanya inginkan tubuh badan seorang perempuan,Dia hanya akan berusaha selama 6-12 bulan.. Selepas itu,dia akan mencari mangsa lain.
Jika lelaki inginkan CINTA seorang perempuan,dia akan berusaha sekurang-kurangya 2 tahun..

OK,nampak??

Jadi,kenapa ada isu pilihan di sini??

Ok,berbalik kepada Quote si Aki di atas iaitu :


Dalam satu perhubungan,
Lelaki hanya ada satu pilihan
Manakala perempuan ada dua pilihan

Sebenarnya,ya, mungkin Kuda, skandal kepada Nora telah tersilap langkah,memilih isterinya yang sebelum ini. Jadi,dia membuat keputusan bahawa,Cinta yang sesuai untuknya adalah Nora. Dia membuat keputusan untuk memilih Nora,berbanding dengan Isterinya dan Anaknya.. Bermaksud,mahu atau tidak, Dia telah memilih Nora,dan berusaha untuk itu.. 1 Pilihan untuk Kuda..

Manakala Nora,dalam keadaan dilema samada untuk meneruskan hubungannya dengan Kambing yang kurang romantik,tapi sentiasa bersama dengannya di kala senang atau susah.. Kuda pula seorang yang romantik,pandai mengambil hati dan sentiasa membuatkan Nora senang.. 2 pilihan untuk Nora..


Bila lelaki sudah menetapkan pilihan hatinya,dia akan berusaha untuk yang satu itu,tidak kira apa pun yang berlaku. Itu maksudnya,pilihan si Lelaki hanya ada 1.

Manakala,dalam apa keadaan pun,si Perempuan mempunyai 2 pilihan. Sama ada 1 lelaki,2 lelaki,mahupun banyak lelaki.. Iaitu pilihan samada Ya ataupun Tidak..

Maka,kalau anda seorang lelaki,ini yang harus anda buat..
Oleh kerana anda sudah menetapkan pilihan,maka berusaha biar kena pada tempatnya. Jika anda dalam situasi Kuda,anda harus jangan mementingkan diri sendiri.. Ingat tanggungjawab anda. Tetapi jikalau anda masih bujang macam si Aki,anda berusahalah untuk itu.

dan jika anda seorang perempuan,ini yang harus anda buat..
buat pilihan sebaik mungkin.. Haha
Memikirkan setiap baik buruk di antara 2 pilihan itu.. Anda diberi keistimewaan kerana mempunyai 2 pilihan dalam perhubungan,jadi,gunakanlah akal anda,bukan hanya perasaan semata-mata. Buat pilihan sebaik mungkin..


Sebagai kesimpulan,anda harus membayang ini dalam perhubungan anda. si Lelaki membuat 1 pilihan dengan menghantar Borang Permohonan kepada si Perempuan.. Jadi,si Perempuan mempunyai 2 pilihan samaada untuk sign dan proses borang tersebut,atau campakkan sahaja ke dalam tong sampah!!


Apapun pilihan anda,Selamat Bercinta!!


Aki : Sudah membuat 1 pilihan dan sedang mempertahankannya.. <-bangga

by ©eXYanne Collection

Related Post



18 hacking script:

Hybrid Technologies said...

men are born hunters ;p

miss raihan said...

ni bestnya jd pompuan..byk pilihan =P

Echa said...

wahh..siuk..btl tue..haha..

bha, Aki keep it up..setia bilang..hihi ~ :)

sa suka tgk lelaki setia..hahaha ~

.dida mumin♥ said...

akidal..kalau sy mo juga buat pilihan buli ka? plus package anak 2..amacam?

beaty said...

mcm mana mau buat pilihan ni ahh..em so far sa inda peranh ni ada 2 pilihan..heheh

Beatrice Bianus said...

Betul tu aki.pmpuan slalu pnya banyak pilihn..bkn hnya stakat 2..huhu..

sy rasa nda best bnyk pilihan..huarghh...

a-Me Jay said...

Aki.. ko pny kes ni buli jga ksi terbalik kan klu lelaki yg ada pilihan pompuan cma 1 pilihan seja..

P/s: T'ingat 'jaman2' b'sinta. Pnah ada kes mcam ni jga.. ;p..

StellaClaire-Richard said...

Perempuan bnyk pilihan?..hmm.. kadangkala lelaki juga.

Tapi dlm kes ini lelaki itu tiada pilihan. Dia perlu kembali pada isterinya. Jgn terlalu mementingkan diri sendiri. Apa kata jika isterinya melakukan perkara yg sama seperti apa yg dia lakukan skrg?.. bagaimana pula perasaan si suami?..

Bagi saya, tidak ada istilah lepas kawin baru dpt cari cinta sebenar (dgn org lain).. Kerana selepas kawin, dia perlu membina cinta sebenar itu dgn pasangannya (isterinya/suaminya). Berusaha lah utk itu. Cinta bukan boleh dibina dlm sehari, ia perlu dipupuk dan saling mengenal agar ia kekal dan berkembang dan utk itu kedua-dua pihak perlu mengambil bahagian dlm usaha utk mengekalkan cinta itu.

Cinta itu sebenarnya indah, tetapi anda lah yg mencorakkannya sama ada ia akan menjadi terlalu indah atau menyakitkan.

Tepuk dada tanya selera. :D

Mitchamorchell said...

sya dulu pn pena mgalami mcm2 dilema psl lelaki isi2 borang sm sya ne, hmpr 10 dlm satu masa, btl2 pening, tp what I learned from that experience is i love, i fail, i learn. until i found the right onw for me, and im ready to being serious relationshp with him. but tak pernah pun in a relationship with *belonged* person dulu or having scandal. never in my life lah. sebab, sya enda mo lah merosakkan hbngn org lain and menyakiti one of them in a same time. somtimes love might makes you look selfish, but kana pakai otak juga fikir kdg2, not tu hati ja.

Butul ne ckp si StellaClaire-Richard tau.. sama jg dgn kes lepas tunang tu, kira he/she is part of your life sudah. apa lg klu psl kahwin ne, mmg you're life already.. once you engaged or married, he/she is the one sudah, there will be no one else. is nonsense klu org ckp found the another true luv o soulmate after engaged/married, jd yg engaged/married awl2 tu knp gia? think about that :)

Unknown said...

kalau fikir logik..

sy setuju point si stella.. si kuda tu suda beristeri & anak 1.. seharusnya dia lupakan la tu perempuan.. & perempuan tu harus menghilangkan dirinya tanpa jejak kalau betul dia menyedari kesilapannya..

namun, ada kes.. si polan tetap juga dengan familynya dan beranak-pinak.. namun dia tetap mengejar orang lain.. bila rumahtangga semakin berumur.. perang dingin meletus bertahun2 sehingga anak2 dewasa.. tinggal berasingan tapi tiada kata putus.. cerai atau tidak.. what for?

so, bagi sy, kalau dua2 suka sama suka.. lepaskan saja bininya dengan cara baik... namun mesti btanggungjawab pada anak tu.. jangan siksa perasaan bini & anaknya.. dan mensia-siakan usia muda bininya..

Misya Mialen said...

setakat ini, sy sllu bt pilihan dengan hati.sbb klu kita memilih dari hati, hati x akan pernah tipu kita.tanya hati bukan tanya lelaki.,hahahha

MosePA said...

Hi Aki... Sya bukan seorang lelaki yang pakar dalam hal ini namun sya juga mau kongsikan pandangan dalam hal ini...

Part Lelaki
- Saya setuju sangat dengan pandangan Stella... Lelaki tu harus ingat batas dan situasi dirinya. Perlu sedar yang dia ada tanggungjawab. Tindakan yang diambil akan mengubah segala2nya dalam hidup dan rumah tangga dia. Jikalau dia tinggalkan si isteri, siapa akan tanggung hidup anak dan bekas isteri dia? Tak kan habis madu, sepa dibuang? Urang cakap kan... Jangan terlampau jiwang, mau ikut2 tu perasaan... Sbb prasaan dipengaruhi oleh emosi dan emosi itu juga adalah hasil tindak balas hormon yng dirembes mengikut keadaan... Tidak kukuh bah tu feeling...

Part Perempuan.
- Looking for someone who will truly love her??? So which one? Yg si kuda atau si kambing? Si kuda romantik tapi berbini dan ber anak. Si kambing pula, tua dan tidak romantik but I believe that in term of financial, shouldn't have problem...

Halooo... Klau tu prempuan pintar dan bijak, dia harus mempunyai pendirian yg teguh dan bukn mengikut hati dan prasaan yang boleh berubah2 (boleh dipengaruhi nafsu-pengaruh orng ketiga). Kalau dia accept juga si kuda, bayangkan nanti klau si kuda buat perkara yang sama lagi dalam masa 2 tahun slepas dia ada anak... bukan putih mata...? ada balasan bah urng ckp... Tu bini nanti mesti sumpah2 brabis dgn dia nanti... so pikir2... Kalau si kambing, mgkin tdk romantik dan tua, tapi itu adalah antara kekurangannya. Setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan gia kan... Jadi, fkir btul2... bukan fkr untuk hari ini punya jah... Mau keturunan yang baik kah yg sbaliknya?

Itu jah lah sya mau share... Siou kio... mcm jadi pensyarah pula... Huhuhu... I hope that girl will choose the best solution... Pray to God... Ask for guidance and wisdom... That's all... 8-).

Unknown said...

sy setuju point c michelle.
kenapa si kuda kawin sama isteri dia dulu gia?? mesti sebab dia pernah sinta sama isteri dia bah tu.. moreover si kuda ada anak pula.. that's means 90% (sendiri agak) the marriage is not a mistake. x kira la the anak exist b4 or after the marriage.

nora i think better stick with her BF now.. wlupun agak boring tp BF dia jgk yg ada dgn dia masa susah kan..
nora harus ingat, kuda suda kawin tp dia masi cari perempuan lain. so, len kali kalau si nora kawin sama si kuda sure ka si kuda x akan cari lain lg? neh....

for me, semua orang ada pilihan. x kira la man or woman..
dalam kes ini si nora confuse sama ada mo pilih kuda atau kambing..
so, sy setuju dgn c aki,perempuan ada dua pilihan..

tapi si kuda yang telah lama memilih isterinya dan kini berubah memilih si nora.. so, lelaki sebenarnya ada 1 pilihan betul! tetapi kelebihan lelaki, they can always change their choices.. but woman? once they choose between the two, they can never change the pilihan.. thats why la they have to think 100 times before make any choices.. ngeheheh :P

hai aki.. kim slm sama c RIKO! haha

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
aemynadira said...

hmmmmm....sy setuju ngan pendapat stella..klu ikatan perkahwinan tu dah diikat, maknanya dia da buat pilihan & selepas tu dia xkn ada pilihan lg..dia kena bertanggungjawab jg sbagai suami & bapa...tp dia buat jg pilihan lain, means dia pentingkan diri & x sanggup berkorban..

bukan semua pempuan ada 2 (atau lebih) pilihan, kalau dia dpt tengok ngan mata hati dia, dia pasti yakin yg dia hanya ada 1 pilihan...& itulah pilihan yg betul & terbaik dlm hidup dia..

mcm sy, sy dpt lihat sendiri yg 'dia' lah pilihan sy smpai bila2, xkn ada pengganti...aisemen, smpat lg kunun c aemy..hahaha :p
tp hrp c 'dia' pun rasa begitu kan ^^

Audrey said...

girls special la nie, bole mmilih lg :p

Fadzmie said...

Dalam banyak-banyak komen ni, saya paling suka komen yang 1st. HUNTERS! LOL.

virgo19 said...

aki...aku pena ada 2 pilihan...sorg llki sma umur dgn aku while sorg lg 20 thun lbh tua...sorg 2 exbf n sorg current bf...mmg kna fikir bek bruk n for sure kna guna akal jan guna perasaan...if gna perasaan krg aku simpati dgn xbf blik dgn dia pla sdgkn aku sdh ada bf kn...so nw setia dgn yg sorg ni wpn jau gila n age gap kmi besar gila...famly nda suka pun tp aku nekad...ko tau jua kn aki...hahahha

so, c nora ni pttnya setia dgn bfnya...since nama c kuda tu skandal then better ditinggalin...dia sdh kwin ada anak bini...nda blh jua dia pentgkn dri mau suka laki org biarpun ats nama cinta (ayat tu ba...)...nda bek bla sorg ppuan skitkn ht sorg ppuan especially ppuan yg dia skitkn tu sorg mummy...

apa2 pun setia dong nora...

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..