Thursday, August 4, 2011

Pencemaran Makanan di Midvalley

Tempat Kejadian : KFC Midvalley,Basement Floor

Masa : Jam 3:37 Petang

Ok,satu kejadian yang agak memeranjatkan si Aki apabila petang tadi,ketika makan di Restoran KFC, Midvalley, rakan si Aki, Hyena Celine menjumpai sesuatu yang 'unik' pada produk KFC, Popcorn Chicken

Mari Kita Lihat buktinya :
benda asing melekat di popcorn chicken

Benda asing itu panjang dan berbulu,disyaki span lembut yang digunakan untuk mencuci. Benda asing itu berwarna kuning dan melekat di popcorn tersebut,dipercayai dimasak bersama-sama di dalam minyak masak yang digunakan di dalam Frymaster KFC.

si Aki memanggil pekerja Lobby (waitress) yang pada mulanya menarik muka masam ketika dipanggil. Langsung tidak mengamalkan prinsip CHAMPS yang dipraktikkan di KFC. Ketika ditanya mengenai masalah terbabit, pekerja itu dengan segera meminta maaf (nasib baik,kalau tida,si Aki terus minta no telefon,sebab kiut kan)

Kemudiannya,dia menukarkan popcorn chicken yang tercemar itu dengan pek yang baru dimasak (dari minyak yang sama.. haha)

Hal ini menyebabkan si Aki agak kecewa dengan restoran makanan segera terkenal itu yang pekerjanya agak cuai dalam situasi menyediakan makanan yang akan diberikan kepada pelanggan. si Aki yang pernah bekerja dengan KFC(S) Sabah satu ketika dahulu agak arif di dalam sistem-sistem yang diamalkan di KFC dan seharusnya perkara kecil seperti ini tidak berlaku.

Sistem CHAMPS itu sendiri sepatutnya boleh menghalang perkara seperti ini daripada berlaku.

C - Cleanliness
H - Hospitality
A - Accuracy
M - Maintenance
P - Product Quality
S - Speed of Services

dan satu sistem yang agak menarik di mana setiap 1/2 bulan, para CHAMPS checker yang tidak diketahui identitinya oleh mana-mana restoran akan membuat pemeriksaan tanpa sebarang amaran, menjadi pelanggan yang akan membuat penilaian tentang restoran itu. Jadi,bagaimana restoran ini masih begitu cuai di dalam sistem mereka sendiri?

Jawapannya = Penyedia makanan di restoran ini agak cuai,dan dia juga manusia biasa,di mana kesilapan akan berlaku..

Nasib baik,rakan kepada si Aki itu tidak berminat untuk membuat laporan kepada pihak yang berwajib,KALAU TIDAK.. Hahahaha..



Aki : Kalau begitu,masaklah kita di rumah beramai-ramai.. ^_^.v..

by ©eXYanne Collection

Related Post



17 hacking script:

kay masingan said...

oh tidak...eh x mahu lagi lah makan kfc...kenapa teruk betul kebersihan diorang ni?

Isaac Tan said...

hmm, not very clean. Did they refund the popcorn chicken?

echaRierie said...

eee..namau la mkn sn kfc midvalley..haha :)

mslh kebersihan btl..hoho

Va Va Voom said...

euwwwww...baru hari tu nampak di youtube pasal pekerja KFC yg pengotor tu (i think ko tau juga kan),,sekarang ni kwn ko sendiri yg pula terkena..tsk tsk

Nana Eddy said...

I wouldn't have seen that bendasing since everything would've gone straight into my mouth in one bite. hehe. Should I say lucky or unlucky for you? hmmmm~ hehe

tiara dryden said...

klu x kiut, ko x minta la tu kan aki? hahaha. nda bah.

nasib bek ko nda geragas trus makan masuk mulut. Np ko nda cakap 'Sy para CHAMPS' bilang? hahahaha

aKu_aG said...

nasib bek aku jarang makan kfc...hahahahaha

Nikel Khor said...

WHAT?????

Fadzmie Mohamad said...

Mula-mula saya tinguk tu gambar, macam gambar cicak kena guring sudah pun ada oh. Kalau saya tida baca duluan kali saya ingat betul-betul cicak sudah tu. Haha.

ABU said...

lama sda indak makan kepi..untng ndak pernah jugak aku trjumpa bendasing mmcm tu/..

Yen said...

sia ingat ulat sutera td busku..haha.

miss raihan said...

betol yen.org pon sama ngan ko...ingat ulat...maw muntah derr..tu yg taw...maybe ada banyak lagi yg taktaw.

(de) Dida said...

Aki..saya masih berpantang makan KFC selepas isu lap drumstik d tapak kasut & perah kain lap dlm minyak gorengan..then ko pula kena...mo tambah tempoh berpantang lg la ni...

beaty said...

oh nooo geli saaaa...tidak suda mau pigi KFC ni,,,adehhh

nowriz said...

umm... perkara pertama yang terlintas di kepala sy.. serpihan mop lantai!!

huhuhu..

sy penah juga kena gini.. lagi best.. mo habis uda makan tu snack plate.. masa kopek2 tu tepung... tiba2 ada seekor langau mati digoreng rangup di dalamnya...

nasib tidak keracunan..

namun begitu kepsi tetap idaman ku selalu.. hahahah :p

Yvonne Iman Felicianus said...

eh sama kita ni penah keja d KFC..di sabah la.. adeh kau tau sa tgk tu gmbar sa ingt cicak ah..astagaaa...

Kyril D. Soul-X said...

yuck...

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..