Wednesday, November 10, 2010

Saya Mengarang Pasal Putus Cinta???

Rasanya,post2 sebelum ni asyik gambar,gambar,gambar..
Boring juga kan..
So,hari ni saya mo mengarang la kunun.. Hahaha..
Mengarang dalam bahasa sehari-harian saya.. Hahaha..
Ok la,cerita dia bermula begini (saya nda tau pun apa yang saya mo cerita ni).. Ok,dalam 2-3 hari ni,banyak kawan2 asyik minta pendapat pasal cinta ja.. Kawan2 itu,termasuklah kawan ofis,kawan lama,kawan skolah dulu,kawan baru kenal,kazen bini saya,kawan kawan dan kawan2 lagi.. (pa lagi saya mengarut ni.. tia tantu2..)..

Ok,we would like to hear about the BAD NEWS...
Hm,rasanya,rata2 orang yang saya kenal di muka bumi ini ( kira2 0.00001% orang dari muka bumi ini saya kenal ),semua mesti pernah putus cinta kan?? Ya bilang.. Hanya 0.001% bersamaan dengan 3 orang ja yang saya kenal,cinta pertama berakhir ke jinjang pelamin.. durang khawin dengan cinta pertama durang la.. :-).. Sweet oh kan?? Hahaha... Tapi,durang punya pasangan tu,rasanya pernah putus cinta juga mungkin.. (sebelum tu,satu persoalan,orang2 yang memutuskan perhubungan tu,kira putus cinta juga ka??).. Ok,putus cinta,of course la satu perkara yang menyakitkan terutama kepada yang diputuskan.. PASTI!!!
Hahaha.... So,saya pun pernah putus cinta.. Sini,saya mo share,kenapa kita sakit hati bila putus cinta.. Ok,putus cinta berlaku,bila tiada lagi cinta dari salah satu pihak,tidak kisah la,lelaki ka perempuan.. Besalah tu,kalau ada perangai dan sebagainya yang sudah tida sesuai lagi di hati satu pihak,konpom putus cinta punya..

So,berlaku la pemutusan cinta.. wah... Dan pastinya,satu pihak akan puas hati,satu pihak lagi akan sakit hati.. OK,kenapa kita sakit hati pula? Sebab sakit hati yang pasti ialah,bila satu pihak itu,mula pasang angan2 tinggi,mo khawin dengan pasangan la.. mo ada anak sama2 la.. and dia rasa yang pasangan dia juga memang cinta tahap dewa dengan dia.. so,harapan dia untuk hubungan itu berkekalan dan berterusan seperti yang diangan2kan ataupun dirancang.. sangat tinggi......... So,bila sudah sampai ke tahap itu,tiba2 pula,c pasangan memutuskan hubungan.. Dia pun kecewa.. Hati dia terbang entah pi mana.. Saya punya kawan siap terjun dari bangunan lagi.. Tapi bangunan satu tingkat ja lah.. tida juga sakit (saya pun ada try,kami putus cinta masa lebih kurang sama).. Hahaha.. Cuma,buat saya lebih bersemangat la lepas terjun tu.. saya terjun lagi 2-3 kali.. Hahaa..

So,sakit hati itu,seperti yang saya katakan tadi,semuanya berpunca daripada kehancuran rancangan2 tinggi harapan yang telah disusun dan dirancang rapi.. Haha.. Besalah.. contohnya,bila kita mula piara ayam,trus durang mati ramai2,konpom ko kecewa.. Apa lagi kalau melibatkan orang.. Itulah sebabnya kita sakit hati.... Ada orang cakap,dia telah melukai perasaan saya.. TIPU!!!!.. itu semua tipu.. Fikirkan semula.. bukan pasal perasaan sebenarnya.. semua tu pasal keegoan semata2.. Yalah,rancang sini,rancang sana,pastu,hancur.. konfom keegoan tu pun hancur,sebab semua rancangan punah,maksudnya,diri ini tida pandai merancang,so ego tu pun hancur..

Ada orang,lepas khawin cerai,lepas tunang putus.. Fikir,kenapa diorang sakit hati?? Sebab perasaan itu dipermain2kan.. Tipu!!!.. Kalau pasal perasaan,orang tida perlu fikir sangat.. Sebab?? There's a plenty of men/women outside there.. Cuma nasib untuk menemui yang sesuai di hati,terletak di tangan masing2... Tapi,semuanya sebab ego.. Sebab malu untuk berhadapan dengan orang luar,keluarga...

Ok,ada satu kes,ni kes dipanggil cinta remaja.. Dalam 3 tahun diorang bencinta (ceh,bencinta ah.. ) masing2 sudah berkenalan dengan keluarga pasangan.. sudah bawa balik rumah masing2.. so,memang kenal rapat la.. Then,si Lelaki memutuskan hubungan dengan si Gadis,dan pigi balik sama Gf lama dia.. So,kalau kamu di pihak si Gadis tu,sakit hati ka tida?? saya terus terang,memang sakit hati tahap gaban?? Kenapa?? Sebab,apa yang saya mau cakap dengan orang tua saya?? Apa yang saya mo cakap dengan kawan2?? Nampak?? Egoku tercalar di sana.. Bukan pasal perasaan ok.. Pasal perasaan,tipu semata2..
Ego.. Tapi dalam kes begini,yang ego tertinggi sebenarnya adalah pada si Pihak yang memutuskan..

Nasihat?? Ok,be positif,sepa yang pernah putus cinta,pastinya akan cakap BE POSITIF?? apa susah kalau cakap saja kan?? Yang mengalami tu lagi sakit.. Tapi,sa nda peduli la.. Saya cakap begini,sebab,selepas kaji2 daripada pelbagai jenis orang yang saya kenal,tanya soalan ini itu,semuanya berkaitan dengan ego semata2.. kalau ada yang sampai gila,itu barula dinamakan melibatkan PERASAAN!!.. Ok,be positif.. Ko kehilangan seseorang kan?? Bukan semua orang?? So,apa kata,gunakan semua orang itu,untuk melupakan si seseorang tu.. Ko fikir la sendiri.. :-).. Kenapa?? We got FAMILY and FRIEND!!.. They'll never leave us.. trust me,till they take off from this world,they'll never leave us!! Hehehe.. So,why sakit hati dengan si Seseorang yang kita baru kenali berbanding mereka ini?? So,use them to heal your EGO.. Trust me,memang berkesan.. Seseorang itu,pasti akan sampai,bila tiba masanya (maafkan saya jika yang baca ini merupakan mereka yang warga tua yang belum mempunyai pasangan hidup).. So,this SOMEONE,that'll live with Us forever after,till the end of life,will come himself/herself!!.. Just believe in yourself.. Kepada lelaki,U don't need to be so handsome,just show who you are,and that somebody would appear to you.. And to Girl,jadi diri sendiri,tidak perlu menipu.. Berubah?? not necessary.. Kecuali kamu memang sudah sedia untuk berubah,lain cerita..

But,apa yang paling penting,kena ada orang ketiga dalam perhubungan yang kukuh.. Orang KETIGA!!.. bukan maksud saya cinta tiga segi ok.. Maksud saya,biarlah perhubungan itu,dipimpin oleh orang ketiga iaitu TUHAN Maha Pengasih.. Pencipta kita.. Dia pasti memimpin kita setiap masa,dan percintaan adalah salah satunya.. Jangan bila bercinta,dunia ini kita yang punya,TAPI Biarlah Bercinta,di Dalam Pimpinannya.. Pasti,jika di Untukmu,Pasti,Hanya Untukmu.. Percayalah.. Maksudnya,jangan hanya bersandarkan kepada pengetahuan sendiri sahaja.. Cinta,Kasih itu sendiri,dicipta oleh Pencipta kita,maka,Dia la orang yang paling sesuai untuk kita meminta tunjuk ajar..

Hehehe.. (^_^)y....... Thanks for reading.. Kamurang suka ka,nda suka ka,saya peduli apa.. Post Saya,saya punya suka la!!!! Hehehe...

by ©eXYanne Collection

Related Post



4 hacking script:

Jeff said...

ko buring ka ne ging??...hehehe....
bagus juga ne ayat2 chenta ko ne ah...buli di guna pakai juga...macam mana tuh ah klu sakit ati pasal kena buang kerja??ada kena mengena sama ego ka juga itu??..hehehe

revyl_86 said...

hahaha.. ini best! tipu! bf tu mmg gila, mental. byk lg bf len yg jauh lbh bgs.kan kan

exyanne said...

Depp.. teda kaitan pasal kerja ah. tu lain kes tu.. hahaha

Rev : Ya,bunga bukan sekuntum.. kumbang bukan seekor..
:-)
hahaha

keykho said...

uisehhh..hehe..apa yg sy belajar..kalo putus cinta..tunggu cinta lain..boleh ka?? haha..

btw reks..sy ada tag ko note :)

http://keykho.blogspot.com/2010/11/desert-rose.html

tgk2 la hehehe.

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..