Wednesday, August 3, 2011

Sama? Berbeza? Mana satu best?


Salam Sejahtera ahli-ahli karut!!

Hm,anda sudah senyum pagi ini?? Kalau belum,sila senyum sekarang.. klik -> Senyum Sementara pun takpe.. Haha.. Ok,hari ini,mari kita cerita CINTA!! ^_^.v..

Aki : Sumandak,saya suka makan rambutan..

Sumandak : Hm,tapi durian lagi sedap!! ^_^

Aki : Ish,tida pandai makan durian..


Sumandak : Ahh,ruginya boypren.. Kalau kita kawin ni nanti,susahla,boypren tidak makan durian,bosou dan macam-macam lagi peberet gelpren ni.. Haha..

Aki : Kita buka dua dapur ja,senang.. Haha..


OK,nampak contoh perbualan di atas?? Rasanya,mesti ada yang dapat tangkap sudah apa kes untuk hari ini kan? Ya,tepat sekali. Perbezaan dalam pasangan.

5 tahun lalu,ketika baru mula bercinta dengan si Sumandak, si Aki cenderung untuk mencari persamaan di antara si Sumandak dan si Aki. Kenapa?? Sebabnya,nak jadikan jodoh tu lebih kuat la.. Bila banyak persamaan,kononnya,itulah yang akan menentukan jodoh kita,lebih kuat ataupun tidak..

Tapi,sekarang,si Aki lebih cenderung untuk mencari perbezaan. Kenapa? Sebabnya,perbezaan itulah sebenarnya yang lebih menjadikan jodoh kita kuat. Pendapat anda bagaimana??

Makan, minum, citarasa, warna dan macam-macam lagi. Aspek-aspek ini,adalah antara yang kita selalu pilih untuk menentukan perbezaan dan persamaan kita dalam memilih pasangan. Contohnya,si Sumandak suka fesyen kemas dan formal,tetapi si Aki suka pakai cincai.. si Sumandak suka mendengar,si Aki suka mengarut.. See,kita dapat lihat bahawa aspek-aspek ini memang jadi pengukur kita untuk melihat perbezaan dan persamaan.

Pernahkah anda melihat situasi ini :
Sepasang kekasih melalui meja makan anda,dan kita melihat,si Gadis itu sangat comel/cantik/gojes/kemas manakala,si Lelaki pula sempoi/poyo/selekah/tak hensem/muka kena langgar traktor. (dan sebaliknya)

Respon anda :
Damn!! Langsung tak sesuai.. Baik dengan saya ja.. 

Nampak tak?? Kita seringkali mendapati,perbezaan itu adalah sesuatu yang buruk/kurang baik. Padahal sebenarnya,itu hak individu itu sendiri menentukan dengan siapa dia harus berpasangan.. Betul atau Tidak??

Bagi si Aki,berpasangan tu akan menjadi lebih seronok jika kita mencari perbezaan berbanding persamaan.. Bukan maksud si Aki kita harus mencari pasangan yang mempunyai perbezaan ketara dengan anda,tapi,kita harus mencari dan mendalami,apakah perbezaan kita dengan pasangan kita..

Siapa masih ingat ujikaji Sains sewaktu kita berumur 10 tahun.. Ya,ketika itu kita masi duduk di Darjah 4,di mana kita belajar tentang magnet.. Anda pun tahu bukan,yang mana,Kutub Magnet yang sama,akan saling menolak,manakala Kutub yang berlawanan pula,saling menarik..

Cinta itu lebih kurang dengan magnet!! Maksudnya,persamaan itu,bukan punca utama untuk kita lebih dekat, tapi perbezaan,pasti akan membuat kita lebih dekat. Bila kita mengkaji perbezaan kita dengan pasangan,itu lebih membuatkan kita lebih dekat dan memahami pasangan. Ramai orang tahu tentang perkara yang kita suka,tapi hanya segelintir yang tahu perkara yang kita tidak suka.. Betul atau tidak??

Apapun,soal memilih pasangan,tetap terletak di tangan anda. Namun,untuk memahami dan mendalami pasangan,kita harus ambil kira tentang semua aspek tentang pasangan kita,dan perkara yang paling penting,PERBEZAAN..

Kesimpulannya,daripada kita sibuk mencari Persamaan,lebih baik kita kaji PERBEZAAN kita dengan pasangan terlebih dahulu.. Ingat,2 cebisan puzzle yang sama,tidak pernah akan dapat bercantum.. Jadi,tentukan pasangan anda adalah cebisan puzzle yang mana satu,dan anda yang mana satu..

Selamat Bercinta!! ^_^.v..

Aki  :  Jika Hidup Berpasangan itu umpama cebisan Puzzle,Maka,Bercinta itu umpama mengukir cebisan puzzle,anda yang mana satu,pasangan anda yang mana satu,untuk membentuk pasangan yang sesuai dan kukuh.. ^_^.v..


by ©eXYanne Collection

Related Post



20 hacking script:

Nana Eddy said...

that's why people say opposites attracts :)

Actually, to me, it's a matter of accepting your partner as who they are. Menerima mereka apa adanya~ Bila kita sedia terima mereka seadanya, baik buruk, sama dan lain semuanya hanya akan mengukuhkan lagi ikatan :)

all the best for u and sumandak~

Aki said...

Yeah,Nana rawks de day!! That's y la kita harus tau perbezaan,supaya we can accept our partner sincerely.. ^_^.v..

kay masingan said...

perbezaan itu baik, kasi kuat ikatan tetapi kalau x cari penyelesaian setiap perbezaan maka akan membuka jalan kepada perpisahan..

selalu sia nampak couple mcm contoh ko tu aki..si perempuan cantik ala2 model, tetapi si lelaki x hansome n muka byk lubang2...turus sa buat kesimpulan mesti si lelaki banyak duit tu..itu sebab buli pikat si perempuan cantik...ahhahahhaha

beaty said...

sa suka ni topik aki..yeah tidak semestinya yg persamaan tu kan siok..kadangkala perbezaan okey..adventure juga ni..yang penting terima2 sama bh kan..

tapi ko tau la urang kan kadang2 durang tingu dari segi pendidikan ni yang satu lepasan U kunun yang satu SPM ja bilang urang..anyway kalau suda meant to be together tidak jauh juga p mana kan..

yohhh..aki sa inda makan bosou..alergik...

Aki said...

kay : Hehehe,ya,itulah sebabnya kita harus cari perbezaan,untuk di overcome.. Hehe..

Aki said...

Beaty : bagi saya,perbezaan pendidikan tu,kecil punya hal.. Hahaha..

sama la kita allergic bosou.. Hahaha..

aKu_aG said...

hahahaha....sa suka...sa suka....sbnrnya perbezaan tu yg melengkapkan sesebuah kekurangan dalam berpasangan...eseh...hahaha...klu suma sama jak...boring jgak sbnrnya...nice entry aki....^^.v

a-Me Jay said...

bgus sngt ni topik aki.. klu sa pla.. mmg berbeza jg psangan sa dgn sa.. Sa cari pa yg sa x pandai, tp pasangan sa pandai.. Jd dgn cara mcm tu da la sifat sling melengkapi antra stu sma lain.. :)

Aki said...

Awang : Yeah.. begitu la tu.. Cabaran konon.. Hehehe.. Thanks for reading..

Aki said...

a-Me : Yeah,that's the point untuk mencari perbezaan dengan pasangan sebenarnya.. Hehehe..

♥ Connie , said...

haha Aki nda pandai makan durian :P nasib rambut ko nda blonde sudah, kalau nda mau ja sa panggil omputih :P

Echa said...

nah tu dia si pakar cinta..
btw, sa ada dgr kez perbezaan ni lbh menguatkn hubungan dlm sinetron ya Aki..hehe..
Apapun sa jgk nda mkn durian..hahaha..

Va Va Voom said...
This comment has been removed by the author.
Va Va Voom said...

Sa pun banyak perbezaan sama si bf..mula2 tu susah juga mau adjust utk terima perbezaan antara kami..tapi lama2 ok juga..yg penting ada sefahaman.

Yen said...

sa setuju dgn teori ko aki..haha..but still..there's one thing i can't accept..klu gepren dia cute mcm korea2+jipun2 = gojes, sekali tingu boy dia mcm pilak2 jual rokok+isap gam..ooohhh dang!! dunia ni sgt tidak adil! hahaha.

fazrulnoor said...

inilah persamaan antara oyen dan aki..dua dua otak x betul..muka xseberapa..tp ada hati mau awek cun..hahahahahha

.dida mumin♥ said...

saya suka tempoyak! (tiba-tiba) ;)

virgo19 said...

aki sy sokong...199%...dlu msa sy start pndi kapel (cewah...) kwn ckap "yai afen kmu dua x ngam ooo, ko cri la ba yg sama dgn ko jan la ko pilih lelaki yg x sma dgn ko..." then sy jwb la "bt pa mau cri lelaki yg sma dgn sy, bkn sy mau cari kembar sy pun..."....

up until nw, kwn sy still query bf sy...well, mmg btul pbezaan tu yg ptt kta cri bkn psamaan...apa yg kta beza tu yg bg sparks dlm relationship...if the couple can use it wisely..if x hhmmm mmg gaduh je la...

Dev Clarehova said...

sokong!!! bila ada perbezaan, baru la lengkap tu pasangan. Macam abg sa n bakal bini dia.. abg sa sangat la suka lambat2, tapi bini dia sangat punctual. Abg sa tidak suka jalan, tp bini dia suka bawa keluar beriadah... nahhh..jadi lengkap kan...^_^ yg nda cukup, di cukupkan...

Anonymous said...

saya setuju!dulu saya memang mau saya n bf ada persamaan tp skrg bf saya n saya kami sgt jauh berbeza tapi itu yang merapatkan kami.Adeh..sa sukung kau AKI ^.^

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..