Tuesday, September 6, 2011

Lovey-Dovey Tuesday : Kepastian untuk Kekal

Apa yang anda lihat pada pasangan anda??

Ok,Sabbath (Sabtu) lalu, ketika si Sumandak mengikuti si Aki ke gereja, ada satu sesi pada waktu petang di mana, sesiapa saja pelawat yang baru menyertai AY BM Klang akan ditanya soalan mengenai diri sendiri.


Tradisi AY BM Klang itu bertujuan ingin mengenal pelawat baru,serta salah satu cara mengeratkan silaturahim sesama sahabat. Waktu tu,ada 4 orang pelawat baru termasuklah si Sumandak.

Banyak soalan yang menarik mereka bagi. ^_^.v.. Antaranya :


AY Klang : Apakah sebab anda menyukai si Aki??

Sumandak : Saya suka dia sebab dia FUNNY..

Eh,Come on.. Am I dat funny?? Hm,mungkinlah.. sebab si Sumandak selalu mengetawakan si Aki.


Tapi,apa yang si Aki ingin cakap di sini adalah, apa yang biasanya kita lihat pada pasangan kita??

OK,kepada mereka yang comel macam si Aki (haha), selalunya, persoalan yang paling penting ketika memilih pasangan adalah..

Fizikal - Tipulah sekiranya anda hanya melihat hati seseorang itu ketika baru mula berpasangan. Satu kemestian untuk anda jatuh cinta pada wajahnya atau tubuhnya,baru dirinya. Betul atau tidak??

Setelah kita jatuh cinta kepada fizikalnya, barulah kita mula mengenali isi dalamannya pula. Mungkin hatinya,mungkin perlakuannya. Semuanya. Itulah yang dimaksudkan bercinta.. Mengenali rakan atau pasangan anda.

Terdapat beberapa kes, di mana di antara pasangan yang ditinggalkan, sering terlalu menyalahkan mereka yang meninggalkan. Well,mereka yang Playboy tidak termasuk dalam kes ini. Hm,anda semua mesti pernah mendengar kes di mana pasangan bercinta 3-5 tahun,dan kemudiannya break pula kan??

Masalah sebenar yang berlaku di sana,bukan kerana yang meninggalkan anda itu tidak mencintai anda lagi sebenarnya,tetapi ada sesuatu yang tidak kena dalam perhubungan anda.


Give and Take,anda tentu tahu istilah yang sangat popular ini kan?? Hm,anda selalu menginginkan pasangan anda memahami anda,kelemahan anda dan segalanya tentang anda. Jadi,kenapa anda pula tidak cuba memahami dia,memahami kelemahan dia?

Well,contohnya,si Aki tidak suka kepada gaya si Sumandak yang terlalu takut untuk mencuba sesuatu yang baru,ataupun sebenarnya dia agak pemalu untuk memulakan sesuatu. Daripada si Aki pening kepala memikirkan tentang itu,lebih baik si Aki mengajar si Sumandak perlahan-lahan bagaimana mengatasi semua itu..

Contohnya,ketika si Aki menyuruh si Sumandak masak,alasan si Sumandak adalah,dia tidak pandai masak yang sedap. Ataupun dia sebenarnya malu untuk masak. Jadi,daripada si Aki sibuk untuk memaksa si Sumandak,adalah lebih baik,si Aki masak di dapur,sambil meminta bantuan si Sumandak. Contohnya,potong sayur,cuci peralatan yang digunakan, ataupun membersihkan dapur selepas selesai. Kan senang?

Hm,jadi,untuk kekal dalam perhubungan anda,bukan hanya perlu mengharapkan pasangan anda berubah untuk anda ataupun membentuknya menjadi keinginan anda semata-mata. Anda harus menerima dan menjadikan kelemahan si Dia sebagai salah satu cara kehidupan anda. Barulah anda lebih positif dalam perhubungan anda.

Jadi, sebelum berbicara tentang kelebihan pasangan anda, yang sudah pasti anda suka, lebih baik kita tanya diri kita, apa kelemahan pasangan kita, dan fikir cara untuk mengatasinya ataupun beri kerjasama dengan menerima dia seadanya.


'You don't deserve the GOOD side if don't appreciate the BAD side of a person'

Selamat berCINTA!! ^_^.v..


Aki : Beru selesai me'MASK'kan si Sumandak.. Hahaha..

by ©eXYanne Collection

Related Post



13 hacking script:

Yen said...

ko juga la yang paling aki! haha!

Chii said...

betul2. awal2 fizikal, lepas tu kualiti yg lain pula. tp utk org yg sememangnya baik biarpun x hensem, x mustahil bole jatuh cinta biarpun lambat sikit tu proses. bila sudah pernah suka mmg susah mo lupa tu org biar x bersama lg. sekali-skala teringat jg, teringat kebaikan dia. pengalaman ni. hehe..

goroyen said...

i sukung tu!!!dats the thing yg sa buat tuk kekal dalam hal2 cintan cintun ni cewah!jiwang pla gue...=)

Dida mumin♥ said...

Selamat bercinta Akidal!
suka kisah cinta-cinta sebab saya kawin sama org yg bukan saya bercinta...;)

Unknown said...

btl! tp yg psl fizikal..
mmg kebanyakkan ppuan suka lelaki kiut!! tambah2 lg klu muka hensem mcm the salvatore's brother. mmg tekeluar tu biji mata klu tgok (termasuk sy la bah.. he he)
tp klu drng btl2 cari pasangan yg serius, jarang2 yg pilih ikt rupa.. yg penting drng selesa bekawan sama tu lelaki.. he he he

Eudora Priscilla said...

well said Aki

we always wanted the best, but we should be the best too ^.^v kan Aki.. hehe

have a lovely day! =D

kay masingan said...

aisemen..si Aki rajin o tulung menulung di dapur..heheheh
selamat BERCINTA Aki!

Wen said...

Yang fizikal tu mmg sa setuju..dari mata dlu baru turun ke hati ba kan..hehe. mcm sa dulu2 kan, sa punya taste psl lelaki sgttttttt tinggi konon lah..kriteria sa mestilah tough,tinggi, bergaya, modern and hensem gitu..ex2 bf sa pn suma gitu la yg sa pilih, tp suma pts di tenga jln..kotoh.. hahahah. and I eventually bkawin sm someone yg sederhana saja, tp sgt sayang sm sa..bahagia ba kena jaga n kena sayang.. hihi.

p/s ; mmg doktor cinta ba ko ni aki..

Echa said...

aummm..liked this post..
wordless..haha

Elih Japahar said...

hari bercinta kah hari ni haha!...sa tengok body dan muka tu kalau perggghhh! baru boleh kenal dalam2 kan...ngam lah tu ko cakap haha..

beaty said...

yeah betul tu fizikal dulu kena tingu kan..heheh baru tingu hati n perasaan ni..ha ha syukur sa dapat apa yang sia mau walaupun bukan semua la but atleast dia ada ciri2 yang sia suka...he he.c gaman so far dia oke juga sama sia..setelah sedekad menjalin hubungan

Anonymous said...

thank u AKI.nmpaknya sa mau kaji balik kehidupan ni.. btw u rock bebeh!!

Mek Onie said...

tudia aihhhhh! macam doktor cinta dah aku nengoknya,hahaha!

Sharing is FUN!

[ HOT!! ] This Week Top Rambling..